گسترش آلمان یولین لهستان اسلواکی

گسترش: آلمان یولین لهستان اسلواکی مونته نگرو آلمان سن مارینو چک

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار سیاست خارجی برجام در گردانی نیست که آمریکا هر وقت بخواهد وارد یا از آن خارج شود / ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: وسواس فکری دولت آمریکا راجع به کشور عزیزمان ایران در تمام منطقه از جمله لبنان، سوریه و عراق نتیجه معکوس داده و درهر جای دیگری

برجام در گردانی نیست که آمریکا هر وقت بخواهد وارد یا از آن خارج شود / ظریف

ظریف: برجام در گردانی نیست که آمریکا هر وقت بخواهد وارد یا از آن خارج شود

عبارات مهم : ایران

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: وسواس فکری دولت آمریکا راجع به کشور عزیزمان ایران در تمام منطقه از جمله لبنان، سوریه و عراق نتیجه معکوس داده و درهر جای دیگری هم نتیجه معکوس خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که جهت شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی شرکت ملل به نیویورک سفر کرده است در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی المانیتور تاکید کرد که وسواس فکری دولت دونالد ترامپ، مدیر جمهور آمریکا راجع به کشور عزیزمان ایران در سراسر منطقه نتیجه معکوس داشته است و خروج آمریکا از برجام اعتبار این کشور جهت هر سازش جدیدی را تضعیف کرده است چراکه هیچ تضمینی جهت اجرای آن (از سوی آمریکا) وجود ندارد.

متن کامل این گفت وگو به این شرح است:

برجام در گردانی نیست که آمریکا هر وقت بخواهد وارد یا از آن خارج شود / ظریف

المانیتور: با توجه به اینکه قرار است در اوایل نوامبر تحریم های دیگری علیه کشور عزیزمان ایران اعمال شود، برنامه کشور عزیزمان ایران جهت مواجهه با کم کردن صادرات و محصولات مرتبط آن چیست؟

ظریف: مهمترین چیز در اینجا توافقات مالی هست. ما در حال کار با اروپا روی این توافقات هستیم و اروپایی ها هم اکنون روی یک سیستم کار می کنند که به ما اجازه می دهد پول صادراتمان را دریافت کنیم. ما تمهیدات مختلفی را با مشتریان خود اندیشیده ایم. به طور قطع فشار آمریکا روی آنها زیاد است ولی من بر این باورم که آمریکا در سیاست اعلام شده است اش جهت به صفر رساندن صادرات نفت ما شکست خواهد خورد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: وسواس فکری دولت آمریکا راجع به کشور عزیزمان ایران در تمام منطقه از جمله لبنان، سوریه و عراق نتیجه معکوس داده و درهر جای دیگری

المانیتور: چه گزینه های جایگزینی وجود دارد؟

ظریف: ما در بودجه خود تنها حدود 30 درصد به نفت وابسته هستیم بنابراین ما ابزارهای دیگری در اختیار داریم. با این حال این مساله تاثیر مهمی روی اقتصاد ما می گذارد و تاثیر آن نیز تاکنون به علت نتیجه های تحریم ها احساس شده است است ولی اگرچه این تحریم ها تاثیر اقتصادی خود را دارند همواره نتوانسته اند به نشانه سیاسی ارزش دست یابند. آنها معمولا از نظر سیاسی نتیجه تصویر دارند.

المانیتور: به نظر می آید با توجه به دستاورد کم نشست اخیر تهران، روسیه و ترکیه سررشته ادلب را در دست گرفته اند. سپس یک توافق میان روسای جمهور روسیه و ترکیه حاصل شد. شما با همتایان روس و ترک خود در نیویورک دیدار کرده اید. نقش کشور عزیزمان ایران در ادلب چیست؟

ظریف: ما همواره خواهان پرهیز از درگیری و خونریزی در ادلب بوده ایم. این همان دلیلی است که من پیش از نشست پایتخت کشور عزیزمان ایران به آنکارا و دمشق رفتم. ما گفت وگوهایی بسیار جدی جهت چگونگی جلوگیری از درگیری نظامی در ادلب داشتیم. ما به نوعی به توافقات اولیه دست یافتیم. اختلاف نظر مهم میان روسیه و ترکیه راجع به چگونگی انجام آن بود و زمانی که این اختلافات حل و فصل شد ما به نقشه دست یافتیم. ما فورا از آن حمایت کردیم اکنون هر سه ما با یکدیگر روی اجرای آن کار می کنیم. بنابراین ما در اجرای سیاست مان مبنی بر جلوگیری از درگیری نظامی در ادلب درست عمل کرده ایم.

برجام در گردانی نیست که آمریکا هر وقت بخواهد وارد یا از آن خارج شود / ظریف

هر سه ما بر سر چگونگی دستیابی به این توافق، چگونگی اجرای آن به خاص مواجهه با این حقیقت که بخش مهمی از ادلب تحت کنترل النصره قرار دارد، با چالش هایی مواجه هستیم. ما باید راهی جهت بیرون راندن آنها از این منطقه بیابیم.

المانیتور: آیا منافع کشور عزیزمان ایران در سوریه با منافع ترکیه و روسیه متفاوت است؟

ظریف: خب، از نظر من هر سه کشور منافع خود را دارند. نشانه ما مقابله با افراط گری و تروریسم هست. من فکر می کنم که روسیه و ترکیه نیز در این نشانه یکسان هستند ولی هیچ دو کشوری منافع یکسانی ندارند و من فکر نمی کنم که هیچ یک از کشورهای ایران، ترکیه یا روسیه منافعی یکسان در سوریه داشته باشند. آنچه مهم است این است که بازیگران یک نقطه نظر یکسان در منافعشان بیابند. من فکر می کنم که ما توانسته ایم این زمینه های یکسان در منافع مان را مشخص کنیم: حفظ تمامیت ارضی سوریه، جلوگیری از فروپاشی سوریه، جلوگیری از تقسیم بندی های نژادی در سوریه. همچنین مقابله با افراط گرایی و تروریسم زمینه هایی هستند که می توانیم در سوریه بر سر آن به توافق برسیم و این باعث شده است است تا ما با هم به مخرج یکسان جهت داشتن نقشی فعال در سوریه برسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: وسواس فکری دولت آمریکا راجع به کشور عزیزمان ایران در تمام منطقه از جمله لبنان، سوریه و عراق نتیجه معکوس داده و درهر جای دیگری

المانیتور: آلمان، روسیه، فرانسه و ترکیه اعلام کرده اند که می خواهند در اکتبر جهت گفت وگو راجع به ادلب با یکدیگر دیدار کنند. کشور عزیزمان ایران در مذاکرات اطراف سوریه و ادلب حضور داشته است آیا اکنون در این نشست شرکت نمی کند؟

ظریف: این چیزی است که در جریان نشست ناتو ایجاد شد، توافقی میان آلمان و ترکیه جهت برگزاری این نشست. آنها ما را در جریان مشورت هایشان قرار می دهند.

برجام در گردانی نیست که آمریکا هر وقت بخواهد وارد یا از آن خارج شود / ظریف

المانیتور: ولی حتی روسیه در این نشست شرکت می کند.

ظریف: بله، مباحث دیگری (در این نشست) مطرح بود ولی ادلب سپس به آن اضافه شد.

المانیتور: به تازگی گزارش هایی منتشر شد که نشان می دهد بیش از 100 سرباز ایرانی در بیش از 200 حمله هوایی اسرائیل کشته شده است اند. علی شمخانی، مشاور امنیت ملی کشور عزیزمان ایران هشدار داده است که اسرائیل جهت نشانه قرار دادن نیروها در سوریه که با تروریسم مقابله می کنند، با پاسخ مواجه خواهد شد. آیا کشور عزیزمان ایران تاکنون پاسخی نداده هست.

ظریف: کشور عزیزمان ایران در سوریه است تا با تروریسم و افراط گرایی مقابله و به برقراری ثبات در این کشور کمک کند. ما آنجا نیستیم تا با دیگران بجنگیم ولی همواره گفته ایم که از خود دفاع می کنیم. ما بر این باوریم که مردم باید از دامن زدن (به درگیری ها) بپرهیزند. منظور من این است که علت حضور ما در سوریه این نیست که به جای مقابله با تروریست ها با دیگران درگیر شویم.

المانیتور: در صورت خروج حزب الله از سوریه اگر این بخشی از یک توافق گسترده تر جهت خروج نیروهای خارجی از سوریه باشد، آیا کشور عزیزمان ایران طرحی جهت آن دارد؟

ظریف: این منوط به دولت سوریه هست. من فکر می کنم که نیروهای زیادی در سوریه هستند که از آنها دعوت نشده هست. بنابراین از آنجایی که ما به دعوت دولت سوریه به این کشور رفتیم زمانی از آن خارج خواهیم شد که این دعوت آخر یابد.

المانیتور: روند کند تشکیل دولت در عراق ظاهرا در حال نتیجه دادن هست. گفت وگوهایی مبنی بر این وجود دارد که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر شود در حالی که مدیر پارلمان متحد کشور عزیزمان ایران هست. ارزیابی هایی وجود دارد که کشور عزیزمان ایران در حال بیرون کردن آمریکا از عراق هست. تصویر العمل شما به این آینده نگری ها چیست؟

ظریف: این عراقی ها هستند که در نهایت باید گزینش کنند. آمریکا تلاش می کند تا کشور عزیزمان ایران را بیرون براند ولی این سیاست شکست خورده هست. عراق یک کشور مستقل و مقتدر است و نهادهای مقتدر و مستقل خود را دارد. ما باید اجازه دهیم تا این نهادهای مقتدر به یک اتفاق نظر برسند یا بدون دخالت خارجی به یک سازش دست یابند. من فکر می کنم که مسیر سیاسی آمریکا در تمام منطقه که به شدت روی وسواس فکری ارزش راجع به کشور عزیزمان ایران متمرکز هست، در لبنان در سوریه و در عراق نتیجه معکوس داشته هست. این سیاست در هر جای دیگری نتیجه معکوسی دارد.

المانیتور: آیا شما معتقدید که آمریکا و کشور عزیزمان ایران منافع مشترکی در عراق دارند؟

ظریف: ما می دانیم که منافع مان چیست. من نمی دانم که منافع آمریکا چه چیزی هست. منافع ما ثبات عراق هست. اگر آمریکا نیز چنین هدفی دارد واضح است که نشانه ما یکسان است ولی من فکر می کنم که آمریکا منافع دیگری دارد.

المانیتور: از نظر شما این منافع چه چیزهایی است؟

ظریف: من فکر می کنم که اولویت های آنها بسیار متفاوت هست. اولویت های آنها مقابله با کشور عزیزمان ایران هست. به همین علت آنها در آنجا حضور دارند. این سیاست کاملا شکست خورده است.

المانیتور: اخیرا سفارت آمریکا و وزارت خارجه کشور عزیزمان ایران شایعاتی مبنی بر دیدار برت مک گورک، نماینده خاص آمریکا و ژنرال قاسم سلیمانی را رد کرده اند. کشور عزیزمان ایران و ترکیه توانسته اند تعامل ارزش را به بخش های کوچکتری تقسیم بندی کنند. آیا کشور عزیزمان ایران در عراق نیز چنین کاری را با آمریکا به خاص در صورت وجود منافع یکسان انجام می دهد؟

ظریف: نه کشور عزیزمان ایران و نه آمریکا هیچ یک برگزاری چنین دیداری را قبول نکرده اند.

المانیتور: هر دو طرف آن را تکذیب کردند.

ظریف: این شایعات تکذیب شد چراکه دیداری برگزار نشد. ما با دولت عراق همکاری می کنیم. دولت عراق آزاد است تا با دیگر شرکایش در عراق همکاری کند ولی فعالیت های ما در عراق در جریان مقابله با تروریست ها همواره با دولت عراق هماهنگ بوده و ثابت شده است است که مکانیزمی موثر بوده هست. دوباره مسئله نیت هست. اینکه نیت آمریکا کمک به برقراری ثبات در عراق یا تلاش جهت تضعیف کشور عزیزمان ایران در عراق هست. این دو سیاست به دو نتیجه کاملا متفاوت منجر خواهد شد.

المانیتور: از آنجایی که به نظر نمی آید در آینده نزدیک دیداری میان مدیر جمهور روحانی و مدیر جمهور ترامپ انجام شود من می خواهم از شما راجع به میل به تان جهت دیدار با همتایان آمریکایی پرسش کنم شما مدت وقت طولانی با مقامات آمریکایی مشمول بر زلمای خلیل زاد نماینده خاص در امور افغانستان که به تازگی انتشار یافته همکاری کرده اید واضح است که هر چه سریعتر باید گفتگویی میان کشور عزیزمان ایران و آمریکا به خاص بر سر مسئله امنیت منطقه انجام شود تعاملات شما با مقامات آمریکایی چه بوده است؟

ظریف: از زمانی که آمریکا تصمیم گرفت برجام را کنار بگذارد ما هیچ تعاملی با مقامات آمریکایی نداشته ایم پیش از آنکه آمریکا از برجام خارج شود ما در کمیسیون یکسان وقت دیدار داشتیم هم در چارچوب کمیسیون یکسان و هم در حاشیه نشست های کمیسیون یکسان این یک ابزار بافایده جهت برقراری ارتباط بود ولی آمریکا تلاش کرد تا از آن بیرون بیاید.

المانیتور: چه گام هایی جهت شروع دوباره یک گفت وگوی مستقیم یا تلاش جهت آن انجام شده است است؟

ظریف: من فکر می کنم هر وقت که شما تصمیم بگیرید باید گام هایی بردارید.

المانیتور: آیا شما کاری جهت برقراری ارتباط مجدد با همتایان آمریکایی تان انجام داده اید؟

ظریف: آیا باید این کار را انجام دهم؟

المانیتور: برویم به عنوان یمن، هم عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و هم انور قرقاش وزیر خارجه امارات در هفته جاری گفتند که به طور کامل از روند شرکت ملل در خصوص سوریه حمایت می کنند آیا کشور عزیزمان ایران نیز از این رویه حمایت می کند؟

ظریف: ما از هر رویه ای که منجر به آخر بمباران و خونریزی در یمن شود پشتیبانی می کنیم ولی سعودی ها و اماراتی ها ابتدا باید مشخص کند که آیا می خواهند یمن را تجزیه کنند یا اینکه با بقیه دنیا بر سر این عنوان اتفاق نظر دارند که باید تمامیت ارضی یمن حفظ شود.

دوم اینکه اگر آنها خواهان گفت وگو با حامیان یمنی ها هستند باید اجازه دهند که هیئت یمنی صنعا را ترک کند و از تضمین بازگشت به صنعا برخوردار باشد آیا که آنها نمی خواهند صنعا را بدون امکان بازگشت ترک کنند همچنین از آنجایی که سعودی ها و حوثی ها حریم هوایی یمن را کنترل می کنند باید این تضمین را ارائه دهند آنها چنین تضمینی ندارند.

المانیتور: آیا کشور عزیزمان ایران به طور خاص از رویه شرکت ملل حمایت می کند یا اینکه به دنبال رویکردی متفاوت است؟

ظریف: روند شرکت ملل تا زمانی خوب است که تمام طرف ها اجازه داشته باشند به طور واقعی در این رویه همکاری داشته باشند.

المانیتور: از همکاری طرف صحبت می کنید آیا حوثی ها در این رویه حضور ندارند؟

ظریف: جهت اینکه اجازه این کار را نیافتند آنها اطمینان نداشتند که می توانند به یمن بازگردند بنابراین نمی توانستند یمن را ترک کنند ولی من شنیدم که نماینده خاص شرکت ملل گفته است که او به انجام گفت وگوها در صنعا ادامه می دهد تا این رویه بتواند دنبال شود و من فکر می کنم که این خوب است.

المانیتور: آیا گروه 1+4 کنونی مایل به بررسی بازگشت آمریکا به برجام هست. به عنوان مثال: آیا تاریخی در ذهن شما جهت استقبال از آنها وجود دارد. من اعتقاد دارم که عباس عراقچی معاون شما (در امور سیاسی) قبول کرده است که کشور عزیزمان ایران شاید پیش شرطی جهت بازگشت آمریکا تعیین کند.

ظریف: واضح است که شما باید یک عضو با حسن نیت باشید و آمریکا نشان داده است که از چنین حسن نیتی برخوردار نیست. اگر این کشور می خواهد بازگردد باید این حسن نیت را ایجاد کند چیزی که فقدان آن به شدت وجود دارد.

المانیتور: بنابراین چارچوب زمانی وجود ندارد؟ آیا تنها این میل به وجود دارد که آمریکا یک عضو خوب و وفادار باشد.

ظریف: منظور من این است که آنها اگر می خواهند باز گردند باید چنین چیزی را نشان دهند. این یک در گردان نیست که هر وقت که بخواهید وارد یا از آن خارج شوید. آمریکا به میزان زیادی به برجام آسیب زده است و اگر ما بخواهیم پیوستن آمریکا به برجام را بپذیریم باید اطمینان یابیم که یک بار دیگر به آن صدمه نخواهد زد.

المانیتور: شما به همراه فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین اعلام کردید که می خواهید ساز و کاری جهت تسهیل تجارت با کشور عزیزمان ایران ایجاد کنید. این اقدام ممکن است داد و ستدهای مالی را در درازمدت تسهیل کند ولی به نظر می آید که با همان چالش اساسی برجام روبروست مبنی بر اینکه هیچ توافق دولت با دولتی تا زمانی که بازار (خصوصی) از همکاری سر باز بزند معتبر نخواهد بود. آیا شما بر این باورید که این ساز و کار تازه به خودی خود قادر است منافع مورد نظر کشور عزیزمان ایران را تامین کند؟

ظریف: ما باید صبر کنیم و ببینیم چه می شود. شاید بتواند. به طور کامل رضایتبخش نخواهد بود، ولی می تواند فایده های بسیار خوبی جهت کشور عزیزمان ایران داشته باشد . باید صبر کنیم تا ببینیم چه می شود. شما نمی توانید پیش داوری داشته باشید.

المانیتور: چه کارهایی جهت وادار کردن طرف ها در این برنامه انجام شده است است؟

ظریف: اروپایی ها در گفت وگو با یکدیگر بسیار فعال هستند. هفت کشور تا کنون همکاری کرده اند. دیگران نیز مایل به این کار هستند. کشورهای غیر اروپایی هم مایلند از مزایای این ساز و کار جهت داد و ستدهای مالی خود با کشور عزیزمان ایران بهره ببرند. بنابراین باید صبر کنیم. ابتدا مورد نیاز است که این ساز و کار عملیاتی شود و سپس باید ببینیم که چگونه کار می کند.

المانیتور: آیا خروج آمریکا از برجام بر جنبه های تعاملات آینده با اروپا بر سر پرسشها منطقه ای و برنامه موشکی کشور عزیزمان ایران تاثیر گذاشته است؟

ظریف: ما از دهه 1990 هر لحظه با اروپا راجع به این پرسشها گفت وگو کرده ایم و اختلاف نظرهای خودمان را داریم ولی این مسئله مانع از بحث راجع به آن نشده هست. ما به این گفت وگوها ادامه خواهیم داد. ولی این حقیقت وجود دارد که خروج آمریکا از برجام اعتبار هر توافق جدیدی را تضعیف کرده است آیا که هیچ تضمینی جهت اجرای آن وجود ندارد.

بنابراین من فکر می کنم که آمریکا و رفتاری که این کشور در روابط بین الملل نشان می دهد به طور اساسی تمامی اصول در سطح بین الملل را تضعیف می کنند لیکن به نظر می آید که این قواعد هیچ معنی جهت آمریکا ندارد. بنابراین ما باید ببینیم آیا آنها می خواهند این سیاست و تاثیرات آن را مورد بازبینی قرار دهند یا نه؟

واژه های کلیدی: ایران | روسیه | سوریه | آمریکا | ایرانی | آمریکایی | مقامات آمریکا | اخبار سیاست خارجی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه